Alla inlägg den 14 februari 2012

Av Carola Fritiofsson - 14 februari 2012 06:40

  Malignt Melanom?


I går var det då äntligen tid för återbesöket på kirurgen och därmed få svaret.

Stygnen togs bort smidigt och sårläkningen var över förväntan, (kan bero på att jag tagit extra tillskott av zink som påskyndar sårläkning).


Det jag hade var ett Dysplastisk naevus. 

Dysplastiskt naevus är en speciell, ibland ärftlig form av födelsemärke som har större risk än andra naevi för omvandling till malignt melanom.

Nu kom jag iväg i tid och det är borta så någon fara är det nu inte för att få malignt melanom på detta ställe  

Dessa kan uppkomma i vuxen ålder vilket det gjorde för min del.

Så nu är det regelbunden kontroll hos hudläkare för min del som gäller.


Sedan många år tillbaka så är jag försiktig med solen och använder ALLTID spf, minst 30 även i sverige. Jag blir Brun men inte bränd. Jag solar ALDRIG solarium men det är väl inte så vanligt nu 2012? 

  CANCERGRILL

I solarium får man uva strålning som gör oss gamla i förtid (UVA-aging).

Man bildar inte D-vitamin. 

Man ökar risken att få cancer samt blir som ett russin i huden.


Sola försiktigt och använd HÖG spf. //Carola  


















Ovido - Quiz & Flashcards