Alla inlägg under januari 2012

Av Carola Fritiofsson - 31 januari 2012 13:11

  


Är att få ett sånt här fint paket fullt med spännande  produkter   .

Är man hudterapeut så är man galet förtjust i att testa NYA produkter, har inte träffat nån som inte är det....

Nu ska ni få se vad paketet inehöll:

  

Matrix Colour Care Shampo samt Colour care conditioner, UNDERBAR doft.

Deborah Nagellack

Murad blemmish control

Eyeko London Eye stick

Rituals Sunrise foaming shower gel sensation.

Behöver jag säga att detta är verkligen LYCKA   , paketet gjorde MIN dag.


//Carola


  

Av Carola Fritiofsson - 31 januari 2012 12:08

     BIO-OIL

Igår när jag kom hem så låg den här i brevlådan   , Så nu ska jag testa den och utvärdera.


Bio-oil har länge funnits på marknaden i övriga världen, i 11 länder närmare bestämt.

Oljan är till för : Ärr, bristningar, ojämn hudton, åldrande hud & uttorkad hud.

Själv så har jag varken ärr eller bristningar utan jag får testa den mot ojämn hudton.

Det är en tunnflytande olja som INTE lämnar en fet hinna efter sig, underbar. Doften är mild och härlig. Den innehåller PurCellin oil som gör konsistensen tunnare och huden kan därmed ta till sig oljan lättare. A och E-vitamin, naturliga växtoljor av Ringblomma, Lavendel, Rosmarin och kamomill..

Man ska smörja på den 2ggr/dag  och användas minst 3 månader så jag återkommer med resultat av min hudton. Tips: passa på att ge ansiktet lite massage när du applicerar oljan, jätteskönt och bra för bl.a cirkulationen och välbefinnandet    //Carola



Av Carola Fritiofsson - 30 januari 2012 07:56

En riktig Hälsoprofil.


  ZARAH ÖBERG!


Jag har under lång tid följt Zarah Öbergs resa efter att hon vid 21-års ålder fått två hjärnblödningar och hennes väg tillbaka....

En tjej med mycket sunda värderingar och mycket intressant läsning om allt som får oss att må bra.


Hon har skrivit boken "Pigga Barn" som du säkert inte missat.


 


Zarah har en rad intressanta utbildningar bakom sig, bl.annat:

- 2-årig utbildning till hälsopedagog med inrikning mot natur, kultur och mental hälsa
80 KY/HP (Yrkeshögskola / Linköpings universitet / KY / Anders Szczepanski)
- Massage / SPA-terapeut, Hydrotrim Eskilstuna
- Hälsopedagogik, Folkhälsoarbete o hälsofrämjande arbete, Uppsala Universitet 7.5 HP
- Miljö och hälsa (Linköpings universitet) 10 HP
- Ekofilosofi, Karlstads Universitet, 30 HP
- Läkeväxter (Linköpings universitet / Anders Szczepanski) 5 KY-poäng
- Hälsorådgivare steg 1 (Itrim)
- Hälsorådgivare steg 2 (Itrim)
- Heartmath, stresshantering och stressmätning (Hearthmath)
- Elektromagnetisk strålning (Kalle Hedberg)
- Sömn och mental hälsa, Johanna Falk (NNFS)
Och detta är bara en bråkdel av utbildningar hon gått.


gå in och läs mer om Zarah på : www.zarahssida.se 


//Carola




 


Av Carola Fritiofsson - 24 januari 2012 13:21

Detaljerna som gör DET!


Vi har nyligen gjort om vårat badrum här hemma, och det blev bara så fantastiskt fint, precis som vi tänkt.

Nu är det bara lite små detaljer som fattas men eftersom jag vet vad jag vill ha så är det bara att leta vidare, jag har i alla fall hittat en detalj, nämligen krokar i svart porslin   Så fiiiina.  Det är ju just detaljerna som gör DET!


Så är det ju när vi kommer till hudvård också,   har man inte de rätta produkterna så blir inte resultatet bra därav så är valet av produkter  så viktigt.

Att man använder  rätt produkt  för just sin hudtyp.




  

  Ha en fortsatt bra dag! // Carola

 

  

Av Carola Fritiofsson - 21 januari 2012 08:27

 

Färg som inte är skadlig för huden!  


BRUN UTAN SOL!


Det finns alternativ för att få lite färg när man känner sig som blekast efter en lång och mörk vinter....


År 2012 , och inte 90-talet då det var "inne" att vara brun. Nu när jag ser någon som är onormalt brun tänker jag på vilka skador den färgen kan orsaka, inte för studen kanske men detta överdrivet solande visar sig många år efter. Inte bara alla cancervarianter utan man blir ju som ett russin också....

solen torkar ut huden och i och med det så kommer kråksparkarna, linjerna, rynkorna... kalla det vad du vill.


Om man nu inte trivs med att vara en fräsch" Blekfis" så finns det brun utan sol produkter.

Men se till att huden är ordentligt peelad och det viktigaste av allt rikligt ÅTERFUKTAD!

Räkna med att du får göra det några kvällar i rad för att få en snygg färg.   Lycka till ! //Carola


Av Carola Fritiofsson - 19 januari 2012 08:19

            Melasma (Hyperpigmentering)

                                 Lentigo (Ålderspigmentering)


Nu ska jag ta upp ett ämne som många har problem med, just pigmentering i ansiktet.

För mycket sol, hormoner är några av orsakerna till att vi får dessa bruna fläckar i ansiktet.     

Dessa är de som är svårast att behandla för det krävs så mycket tålamod men här kommer jag dela med mig av mina bästa tips för en fläckfri hud.


Hur uppkommer pigmenteringen:

Vi har något som heter melanocyter i huden, Melanocyterna ligger insprängda i stratum basale (hudens nederta lager). De producerar hudens pigment (melanin) men det överförs sedan till keratinocyterna. De
följer keratinocyterna mot hudytan. Melaninet bildas i organeller kallade melanosomer. Melaninproduktionen stimuleras av UV-ljus. Syntesen utgår från aminosyran tyrosin.
Det som händer på vägen upp till hudytan är att melaninet (pigmentet) klumpar ihop sig och det resulterar i bruna fläckar på huden.

Melasma: Bruna fläckar i större partier.

Lentigo: Ålderspigmentering i mindre partier (liknar fräknar)


Varför får vi dessa?

Överdrivet solande, solarium, hormoner, p-piller, vissa mediciner kan också ge upphov till pigmentering.

Acne kan ibland också ge pigmentering och då är det oftast för att man klämmer och petar.... 


Hur behandlar man pigmenteringarna?

Detta är något jag jobbat med under många år, inte minst med min egen hud. Jag fick det i samband med min första graviditet då jag fick barn i slutet på augusti och mitt okunnande om detta ämne gjorde att jag inte skyddade mig tillräckligt bra...

Men nu till saken hur får man bukt med det?

Jag har provat det mesta gällande peelingar, hudslipningar samt blekande krämer av div. olika fabrikat.

Min erfarenhet är att syra-peeling är den som är mest effektiv och att alltid använda hög spf, minst 30 och sommar spf 50. Jag använder själv Kerstin Florians multisyrapeeling (30%) och det har hjälpt mig att bli fri från fläckarna. Det krävs att man gör en kur av denna behandling. ev. flera kurer, och skyddar sig med hög solskyddsfaktor.

Ipl, Laser ? Nej, det har jag aldrig vågat prova eftersom det kan trigga igång och fläckarna kan då bli värre, har själv sett resultat av det på andra....

När vårsolen kommer så är dessa fläckar tillbaka på stört om man inte skyddar sig med hör spf.

Själv använder jag Kerstin Florians Face serum spf 25 samt Multivitamin Face Cream spf 30 över.... då är jag ordentligt skyddad.

Solen ger ju inte bara fläckar utan den gör att huden åldras i förtid. Överhuden blir tjock .. och vem vill ha det? och det kan tom ge cancer...... 

Vill man vara brun så finns det BRUN UTAN SOL som inte skadar din hud.  


Att helt avstå från solen menar jag inte för det hjälper till att bilda D-vitamin som är en viktig del i vår hälsa.

   Den ovannämnda multisyra peeling - behandling kan du boka hos mig på Carola's Hud & Spa,

   Ring för tidsbokning : 0707 89 00 71 Varmt Välkommen! // Carola   


  
Av Carola Fritiofsson - 18 januari 2012 10:58

EUCERIN!


Känner ni igen bilden?

Jag antar att ni inte gått miste om Eucerins storsatsning av lancering av deras senaste produkt Hyaluron filler.


Jag fick själv äran att vara med på den demoturnen som genomfördes under våren sommaren 2011. Det var ett av mina roligaste uppgrag jag gjort som hudterapeut.

Vi var ute på olika Apotek runt om i Sverige, mest runt stockholm. Egen bil med eget demomateial i, tacka vet jag gps när man skulle hitta till alla olika apotek mitt i stockholm.    

Jag har varit på samtliga apotekskedjor som finns i Sverige, mycket intressant.

Personalen på apoteken var otroligt tacksamma för att vi kom och demade produkterne, inte minst för deras egen del. Det var långa tuffa dagar men otroligt givande, superkul!

Jag var på kungens kurva på apteket ab när Marianne som jobbar för Eucerin kom förbi och gick igenom solmaskinen   (mäter hur länge du kan vara i solen och vilken spf du ska använda) Hon kan verkligen sin sak, superduktig kvinna som hjälpte mig till höga säljsiffror, Tack Marianne!

Vi demade även Eucerins hela solsortiment som sålde otroligt bra, Eucerins solkräm för barn har fått bäst i test flera år i rad, så produkterna är av hög kvalitet.


Idag tänkte jag gå igenom lite gällnde deras nyaste produkt :Hyaluron filler.

Den innehåller Hyaluronsyra det är ett kroppseget ämne som binder fukten i huden, enkelt förklarat. Eucerins produkter är snälla mot huden och ger inte allergiska reaktioner.


  Hyaluron Filler Day Cream (Spf 15)

Denna Dagkräm är för en normal till torr hud och innehåller spf 15.

Mycket kraftfull återfuktare.

     Hyaluron Filler Light Day Cream (Spf 15)

Den här dagkrämen är för en  blandhud till fet hudtyp, den är lättare i konsistensen och lämnar ingen fet hinna efter sig, även denna innehåller spf 15. Bra som make up -bas.


     Hyaluron Filler Night Cream

Den här nattkrämen är en riktig mirakelkräm, den återfuktar huden mycket kraftfullt så den är helt klart en favorit för vintertorrisar.

(har även använt den på mina och min mans supertorra fötter och fått ett helt otroligt resultat , lite lyxigt kanske men bättre fotkräm har inte jag funnit efter alla år av letande....)



     Hyaluron filler Eye Treatment (spf 15)

Den här ögonkrämen innehåller även den hyaluronsyra för att fylla ut rynkor, även spf 15.

Ganska kraftig i konsistensen men den går in i huden och lämnar inga feta partier efter sig.


Läs mer om produkterna på : www.eucerin.com 


Samtliga produkter finns på de flesta Apotek.


                                             

     //Carola




Av Carola Fritiofsson - 17 januari 2012 12:54

Vinnare i Amelia's Årets Bästa Skönhet!     


                 Idag kom ett helt nytt nummer av  Amelia och vinnarna av årets Bästa  

                 skönhetsprodukt publicerades.....

                 och gissa vilken produkt som var en av dom? jo, just denna jag skrev om tidigare

                 idag från La Roche Posay : CERALIP!

                 15ml ca pris: 99kr.  Du hittar produkten på Apoteket  i Karlskoga. 

Ovido - Quiz & Flashcards