Direktlänk till inlägg 12 februari 2012

Hudcancer, Malignt melanom?

Av Carola Fritiofsson - 12 februari 2012 19:06

     Naevus (Leverfläck)


För ca 3 veckor sedan var jag till vårdcentralen och kollade upp en leverfläck som jag hade på magen, den hade jag fått för ca. 1år sedan och den var 7mm.

Jag såg att den inte var ok men drog ändå ut på tiden att gå iväg, för hur omständigt är det inte att först gå till vårdcentralen och därifrån få en remiss till nästa ställe.

Men väl på vårdcentralen så fick jag en tid på kirurgen redan efter 1v, toppen.

På kirurgen fick jag bedövning och läkaren visade hur mycket han skulle ta bort, vid det här laget är jag MYCKET påläst gällande malignt melanom.....

Bedövningen tar inte så jag får mer och mer och ännu mer..... 40ml sedan får jag inte mer, normalt så får man 10ml.... hm,  doktorn tittar på mig och skakar på huvudet.

När han skär bort det han ska så känner jag inget men när han syr (10 stygn) så känner jag varenda stick med nålen   aj, aj aj.

Doktorerna kollar på  4 olika kriterier som talar för att det är en "farlig" fläck,

A: asymetri B: border C:colour D: diameter , alla dessa kriterier talar för att det är en farlig fläck..... en dermatolog kollar på 11 kriterier.

 



Som hudterapeut ingår det i utbildningen att lära sig om olika hudsjukdomar och där ingår malignt melanom, det är en elakartad hudcancer sort som bildar dottertumörer (metastaser) var som helst i kroppen så man ska ha stor respekt för denna lömska sjukdom, ännu större respekt för SOLEN som är den största orsaken till att vi får malignt melanom.

Nu har jag gått i två veckor och väntat på svaret och imorgon får jag det....


//Carola





 
 
Noname

Noname

13 februari 2012 09:00

Uch då!!! Vilka läbbiga bilder!! Haha, man får ju ångest för mindre. Håller tumme för att de inte var något sånt då för dig.

http://nertystad.bloggplatsen.se

Carola Fritiofsson

14 februari 2012 06:40

Tack snälla.

 
sanna

sanna

13 februari 2012 10:32

väntan måste ju vara så otroligt jobbig, men hoppas innerligt att det inte är cancer, många kramar till dig.

http://www.sannaengstrom.bloggagratis.se

Carola Fritiofsson

14 februari 2012 06:39

Tack snälla.

 
Giesela

Giesela

15 februari 2012 07:38

Finaste Carola ... Det är så bra att du upplyser oss läsare <3
Önskar dig en toppen dag !
kram Giesela

http://www.realrinse.com

Carola Fritiofsson

15 februari 2012 08:57

Tack snälla rara.
Ha det bäst.
KRAM C

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carola Fritiofsson - 31 augusti 2013 08:03


  ...Rengöring av dina makeup borstar/penslar?                                                Det är oerhört viktigt att rengöra dessa verktyg regelbundet!    Själv så gör jag en ordentlig rengöring med schampoo en gång per vecka och e...

Av Carola Fritiofsson - 15 augusti 2013 07:24


                                                                           Instagram !                Nu kan ni följa mig på instagram:                            #Carolashudospa.                                       ...

Av Carola Fritiofsson - 7 augusti 2013 08:13

                                 Höstsnygg!   Efter en låååååång och sooooolig sommar har huden fått sitt så nu gäller det att boosta huden efter all sol.  Ni vet väl att solen torkar ut och gör huden gammal i förtid?    Till att börja ...

Av Carola Fritiofsson - 24 juli 2013 16:58

                                                                        .......Att använda LA ROCHE-POSAY'S KÄLLVATTENSPRAY..... och att färga fransar, bryn och FORMA BRYN!   Prova du med......                                        /...

Av Carola Fritiofsson - 14 juli 2013 18:20

                                      Mirakelsalva!                                   Har du sår, nya ärr, utslag av olika slag? Då ska du testa den här : CICAPLAST från La Roche-Posay.  Den lägger sig som en skyddande hinna över det...

Ovido - Quiz & Flashcards