Alla inlägg den 11 april 2012

Av Carola Fritiofsson - 11 april 2012 09:39

             

                     SHAKTI  SPIKMATTA


                       


Har haft min spikmatta sedan 2009, och använt den i omgångar..... En sak är säker jag skulle inte vilja vara utan den. Har du testat? om inte så är det hög tid nu!

Första gången jag låg på den så gjorde det fruktansvärt ont... men man vänjer sig, jag lovar  

Först så hade jag ett tunnt linne på mig för att vänja mig och det hjälpte för att nu kunna ligga direkt på denna fantastiska spikmatta.


Varför är det så bra med spikmattan?

Den ökar blodcirkulationen

Släpper på spänningar

Oxytocin... (Kroppens antistresshormon):
...lindrar smärta
...sänker blodtrycket
...sänker nivån av stresshormoner
...ger bättre matsmältning och näringsinlagring
...stimulerar tillväxt
...påskyndar läkning av sår och stärker immunförsvaret
...gör oss mer lugna och rofyllda
...underlättar inlärning

mm......

bland annat så är den otroligt bra för stressade personer då man ofta går och spänner sig speciellt i nacke och skuldror.... mycket vanligt. Ligg på spikmattan i några minuter och öka sedan succesivt tills du når 20-30 min som det rekomenderas. Man blir som en ny människa   .


Det finns ett antal olika spikmattor på marknaden men om de ger olika effekt låter jag vara osagt men jag vet att piggarna INTE ska sitta för långt ifrån varandra.


Ta med spikmattan på resan. ta då ut stoppningen och använd den sedan på sängen.

Spikmattan kan användas på hela kroppen men bäst effekt får man om man använder den på ryggen. Man kan stå på spikmattan för att öka cirkulationen i benen, man kan ligga med kinderna för att motverka tandgnissling och spänningar i käkpartiet... mm.


Vågar du motstå denna hälso-matta? Jag törs det inte i alla fall.

                                                  

                                                  

            //Carola



       


Ovido - Quiz & Flashcards