Alla inlägg under januari 2012

Av Carola Fritiofsson - 17 januari 2012 08:27

             La Roche Posay



Ett hudvårdsmärke som jag fallit för är just detta:  La Roche Posay.

Namnet kommer från just byn La Roche Posay som ligger i frankrike.

Jag kom i kontakt med detta under min demoturne i stockholm för ett annat hudvårdsmärke.

Det jag gillar med denna serie är att den är så snäll och MILD för huden, det finns något för alla.

Priset är ett stort plus, bra hudvård för lite pengar.

Det thermalska källvattnet från La Roche-Posay har bevisad effekt på huden och används i alla hudvårdsprodukter som tillverkas av märket La Roche-Posay.


För mer info gå in på deras hemsida : www.laroche-posay.se  där hittar du mycket nyttig information.


I Karlskoga finns La Roche Posay på Apoteket  







                                  CICAPLAST


Denna produkt är tänkt som en skyddande kräm som påskyndar återhämtning av huden.

Cicaplast stimulerar och stärker hudbarriären tack vare sin formula:
- Med mineralkomplex (koppar/zink/mangan) för att stimulera hudens cellförnyelse
- Madecassoside för att stärka hudbarriären
- Lätt silikonkonsistens lämnar en skyddande hinna på huden som låter huden andas, men motverkar att externa irritanter fäster på huden. 
Transparant, kladdar inte och går lätt in i huden.
Vattenresistent.
Utan paraben.


Min son har haft mollusker som varit irriterade och mycket besvärliga så jag provade just denna Cicaplast från La Roche Posay och hör och häpna så har de försvunnit en efter en.... Vilket inte ska vara möjligt eftersom det orsakas av virus.. Så efter det så finns alltid en sån här tub hemma hos oss.



  


                               CERALIP


Räddaren i nöden för torra spruckna läppar är just denna.

CERALIP har närande egenskaper och innehåller bl.a karitésmör och bivax för att stärka hudens skyddsbarriär och göra läpparna mjuka och smidiga. CERALIP är utan parfym och konserveringsmedel.

Ett måste nu på vintern.


Jag skulle kunna skriva i timmar om dessa produkter så jag återkommer med fler favoriter inom kort.


//Carola





Av Carola Fritiofsson - 16 januari 2012 19:14

NIVEA's Eye Make Up Remover!


Nu har jag äntligen hittat en produkt som tar bort ögon make up SKONSAMT och jag kan lova att jag testat många olika under åren....  

Jag använder aldrig vattefast mascara men ändå så har det varit svårt att få bort den tills nu

TACK Nivea   

Den här tar alla sorters mascaror även vattenfast, den är i två-fas så SKAKA flaskan väl, ta en liten mängd på TORRA bomullpads och lägg på ögonen, vänta några sekunder och ta sedan bort all ögon make up utan att gnugga, Skonsamt och enkelt.

Andra eye make up removers har inte tagit bort all ögon make up vilket resulterar i irriterad hud runt ögonen så jag rekomenderar denna varmt från NIVEA.

Pris ca: 50kr.


  Ännu en favorit från NIVEA.


Niveas Cream Shower från serien Happy Time är en stor favorit i duchen, den är silkeslen och torkar inte ut huden.

Doften får 10 av 10 , från apelsinblomma , ren & fräsch doft.


    NIVEA man.


Denna Shower gel som inte bara doftar underbart  är också väldigt dryg och torkar inte heller ut huden, den gillas skarpt av min man   .





       

Av Carola Fritiofsson - 16 januari 2012 08:21

  Dag & Nattkräm!

Jag får ofta frågan - kan man använda Dagkräm även på natten alt. tvärtom?

Ja, det kan man men tanken är ju inte riktigt så.....


Ofta så innehåller en Dagkräm spf (solskyddsfaktor) och andra nyttiga ämnen som skyddar vår hud från yttre påfrestningar så som sol-väder-vind-fria radikaler och annat som är skadligt för våran hud.

 

En  Nattkräm däremot är uppbygd för att reparera huden medan vi sover, den är ofta fetare och inte ett optimalt underlag för make up... Det finns många olika Dag/Nattkrämer att välja på så det är viktigt att du får rätt för just din hudtyp och hudtillstånd. Ta hjälp av en hudterapeut för bästa effekt.


Så enkelt förklarat så gäller följande :

Dagkräm Skyddar huden för yttre påfrestningar

Nattkräm bygger upp och reparerar din hud under natten.


//Carola

Av Carola Fritiofsson - 15 januari 2012 09:54

    

 

IDUN (den föryngrande)

Mineral makeup har nu funnits på marknaden många år och hela tiden kommer det upp nya märken på marknaden men nu har jag äntligen hittat min favorit som är IDUN.

Första gången jag kom i kontakt med IDUN var sommaren 2011 på apoteket AB i Sturegallerian i Stockholm där jag jobbade för ett annat märke, det slutade med att jag köpte med mig en foundation hem samt tillhörande borste och så var jag fast.

Kort därefter så har jag även jobbat för IDUN, då jag la en dag makeup på förbokade kunder på Apoteket , de gånger jag varit ute på Apoteket så har det sålts  IDUN för många tusenkr.....  

Det är ju inte svårt när produkten ger så fantastiskt FINT resultat.


Vad är det som är så bra med IDUN?

Jo, den innehåller 100% högrenade mineraler som är snälla mot huden och låter huden andas, bla. annat:

 – Mika (för ojämnheter)
– Järnoxid (ger färg)
– Zinkoxid (motverkar bakterier och innehåller UV-skydd)

Den kan användas även för den som är känslig.

Du får ett snyggt resultat som ser naturligt ut.



Foundation

Valet av färg på foundation kanske inte är så lätt så ta hjälp av personalen så du får rätt färg, en regel är att man ska välja den färg som är närmast din egen hudton. En foundation ska inte ge färg, utan den ska ge en jämn grund. Prova alltid på huden så du ser resulltatet. Ett tips är att man köper två olika färger, en sommar och en vinter-färg som sedan kan blandas för bästa resultat. OBS: ta inte bort hela plasten i burken utan gör 5-6hål i plasten så får du lagom mängd i locket innan applicering. Du lägger sedan i cirklande rörelser över ansikte och hals.


Borsten

Borsten är ett måste för att få snyggt resultat, den mellanstora Kabuki-borsten är min favorit, du kommer åt på alla ställen.Denna borste är av Taklon som är ett syntetmaterial, detta för att inte ge allergiska reaktioner samt att hår från borsten inte släpper. Glöm inte att rengöra makeup-borstarna, minst 1-2 ggr/V.

Jag brukar rengöra med schampo. 


Rouge

Är väl ändå pricken över i, man ser genast piggare ut, det lyfter hela ansiktet.

Rouge borsten från IDUN är lite snedställd som gör det lätt att applicera rouget snyggt.


Mascara

Från Idun passar alla, även den som har känsliga ögon, den silverfärgade är för den som vill ha LÅNGA fransar (min favorit) och den guldfärgade är för VOLYM.


Ögonskugga

Finns i många olika färger. Det som visar om  produkten är av bra kvalitet är hur mycket pigment som finns i, dessa är av högsta kvalitet


   


Finns på Apoteket AB.


Läs mer på:

www.idunminerals.com


Här i Karlskoga säljs IDUN på det nyöppnade Apoteket Ab som ligger i hemtex gamla lokal.

Detta är nyöppnat så de står inte som återförsäljare på Iduns hemsida än..

Lycka till // Carola





   

Av Carola Fritiofsson - 14 januari 2012 19:04

Spirulina!


Spirulina är en sötvattensalg som är mycket näringsrik, även kallad mirakelalg. Denna gröna alg stärker immunförsvaret samt gör dig pigg så ta det INTE på kvällen.

Den är rik på olika mineraler, särskilt järn, kalcium, magnesium, mangan, kalium och zink. Spirulinan innehåller dessutom olika B-vitaminer, inklusive vitamin B12, betakaroten, C-vitamin och E-vitamin. Här är ett recept på ett nyttigt mellanmål.


Grön smoothie:

yoghurt, banan, färsk riven ingerfära, spirulinapulver, linfröolja.



  


Inom hudvården används Spirulinan flitigt i ansiktsmasker, Kerstin Florian har en spirulina mask som ger huden en riktig vitaminkick, den används flitigt i ansiktsbehandlingar och den finns även att köpa med sig hem  .  

//Carola


Av Carola Fritiofsson - 14 januari 2012 17:54

NEROLI OLJA!


Neroli olja från Kerstin Florian har sedan länge varit en av mina absoluta favoriter, inte minst för den underbara doften... Denna ansiktsolja kan användas året om som ett extra tillskott för huden under dag/natt-kräm. Neroli kommer från bitter apelsinblomma och har sedan länge använts inom hudvården Den återfuktar och balanserar huden.  Själv brukar jag använda den under nattkrämen på vintern då min hud är torr. Jag använder denna olja till passande hudtyp i behandling då jag gör ansiktsmassagen, en mycket omtyckt olja som passar de flesta.  

             //Carola

  

Av Carola Fritiofsson - 12 januari 2012 14:55

  


Nu i januar så passar det bra att ta hand om huden lite extra med alla väderomslag som varit.

En nystart för huden är att gå på en ansiktsbehandling med en ordentlig peeling som tar bort alla döda hudceller som ligger på ytan och täpper till.

Jag har en multisyra peeling från KERSTIN FLORIAN som ger ett fantastiskt resultat redan efter 1 behandling, jag lovar att du kommer märka det själv också, därefter kan man skämma bort huden lite extra med ett serum efter hudtyp.

Då "suger" huden upp alla nyttigheter från serumet och du får en strålande hud, bra va?


Många köper dyra produkter och märker kanske inte så mycket resultat, varför kan man undra, jo för om du aldrig peelar huden så lägger sig ju allt uppe på ytan så nyckeln till resultat är :Peeling, då menar jag ingen kornpeeling som man gör hemma utan en riktig Multisyra peeling som görs på salong.


Grunden för en fräch hud är den dagliga hemvården, att du använder en ansiktsrengöring, ansiktsvatten, ansiktskräm som passar just din hudtyp, det är därför du ska gå till en autoriserad hudterapeut som efter en hudanalys kan fastställa vilka produkter du ska använda för bästa resultat.


Lycka till // Carola

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards